Een kijkje bij handvaardigheid

Datum:

Prehistorie
Zoals eerder vermeld, gaat het thema van Alles-in-1 over de Prehistorie. We hebben al verschillende dingen geleerd. Zo hebben we het gehad over de IJs-, de Steen-, en de Bronstijd. Op dit moment hebben we het vooral over de Jagers en de Boeren. Tijdens de verschillende lessen kwam naar voren dat de mensen die in die tijd leefden, veel gebruik maakten van de dieren. Ook maakten ze veel muurschilderingen en potten. Deze potten hebben wij ook gemaakt. Uiteindelijk vonden de leerlingen het leuker om ze een kleurtje te geven en dit hebben wij dan ook gedaan.

Kunstwerk
In de klas hebben we mooie schilderijen gemaakt. Het belangrijkste bij het maken van deze schilderijen was het samenwerken. De leerlingen moesten namelijk met ongeveer vier klasgenoten een schilderij maken. Ze moesten allemaal kleine tekeningetjes maken en deze met zwart aan elkaar verbinden. Later moesten alle tussenvlakken een kleur krijgen. Het resultaat hangt bij ons in de gang. Kom gerust een kijkje nemen.

Onverwachts bezoek
Elke donderdag fietsen wij met de hele klas naar de gym. Nu hadden we laatst toch wel onverwachts bezoek! Een vriendin van juf Nadieh werkt bij de politie in Ommen en die kwamen wij toevallig tegen. Ze heeft er voor gezorgd dat wij veilig naar de gymzaal konden en daar had ze zelfs even tijd om wat vragen te beantwoorden.

Boekenbuffet
In de klas hebben wij een boekenbuffet gehad om het lezen te stimuleren. Juf Nadieh had ’s morgens de tafels netjes gedekt met borden, bekers en messen. Op elk bord stond een boek. Dit boek mochten we een minuutje bekijken en daarna moesten we naar een andere plek waar wij weer één minuut het boek mochten bekijken. Zo hebben wij ongeveer 5 boeken bekeken. Tussendoor mochten een paar kinderen kort vertellen over het boek en mochten we de boeken die we graag wilden lenen bij de bieb direct al in de klas houden. Dat was leuk! We hopen dat juf Nadieh dit vaker gaat doen.

Wat leren we de komende tijd?
Groep 4: Met rekenen leren wij de tafel van 4 en zijn wij bezig met het herhalen van de tafel van 1, 2, 5 en 10 en beginnen wij met het digitaal klokkijken (hele en halve uren). Bij taal gaan wij ons bezig houden met her verschil tussen beleefd en onbeleefde taal en het langer maken van zinnen met een waar-deel. Bij spelling leren wij woorden schrijven die eindigen op een -b, zoals krab, eb, slab etc. en woorden die eindigen met -ig of -lijk. Dit noemen wij achtervoegsels.

Groep 5: Met rekenen leren wij getallen aanvullen tot en met 1000, gaan wij het hebben over keersommen als 4×20, 20×4 en 4×23. Bij taal houden wij ons bezig met zelfstandige naamwoorden (mensen, dieren, dingen) en over woordfamilies en met spelling hebben wij het over werkwoorden die in de verleden tijd van klank veranderen, zoals lopen-liepen. 

In het album van onze groep staan verschillende foto’s van de afgelopen weken.

9 10