• Een nieuw jaar!

    16 januari 2019

    Inmiddels is het jaar 2019 begonnen en zijn we weer druk aan het werk. Langzaam wordt het lokaal omgetoverd in het thema ‘Winter’. Er hangen al mooie resultaten van onze handvaardigheidsopdrachten in de klas.

    Het eerste Open Podium van 2019 zit erop en we hebben genoten van mooie optredens. Een groepje uit de klas heeft het liedje ‘Animals’ gedanst, Lise-Lotta heeft een mooie radslag met spagaat laten zien. Ook heeft Mayden laten horen hoe goed ze kan voorlezen. De eerste ideeën voor het Open Podium van dinsdag 5 februari zijn er al.

    Ondertussen hebben wij in groep 5 gekeken naar het weer. Hoe het weer kan veranderen en hoe ze het weer kunnen voorspellen. Juf heeft hier het een en ander over verteld en we hebben een filmpje gekeken van Het Klokhuis. Door de informatie die we kregen, ontstonden al snel vragen voor op onze vragenmuur. Vragen waar wij de komende weken mee bezig gaan zijn: Hoe ontstaat wind? Hoe kan het dat het gaat sneeuwen? Hoe ontstaat regen?

    Op dinsdag 12 februari gaan wij naar de Carrousel in Ommen voor een voorstelling ‘Dichten is niet eng’. We hebben er zin in! De voorstelling gaat over Anja van Rijm, Tanja ter Dicht en Pierre van Zang. Ze geven dichtles namens het Instituut van Rijmerij en Dichterdicht, zoals Tanja het noemt. Anja is bang voor kinderen en Tanja is bang om in het felle licht woorden te moeten verzinnen. En Pierre? Pierre is supermanstoer, maar vindt het toch wel heel spannend om bevriend te zijn met Anja en Tanja die soms wel heel dichtbij komen.

    De komende periode leert groep vier de halve uren en de kwartieren en houdt groep 5 zich vooral bezig met de digitale tijden. Met Taal leert groep 4 o.a. het maken van zinnen en waar pictogrammen voor worden gebruikt. Groep 5 gaat bezig met de tegenwoordige- en de verleden tijd, de basisvorm van een woord en het voorzetsel. Binnenkort beginnen we weer met een nieuw thema van ‘Alles in 1′. Het komende thema gaat over de Prehistorie. Wij richten ons vooral op de Grieken en de Romeinen, maar eerst maken we de Cito’s nog af.

    5 6

     

     

     

     

     

  • Sinterklaas en Kerst

    12 december 2018

    Sinterklaas
    Vrijdag 30 november was het toch wel even vreemd om de school binnen te stappen. Wat een rommel had Rommelpiet ervan gemaakt! In de gang waren toestellen uit het speellokaal neergezet en in de klas was het een grote rommel! Gelukkig hadden wij de leesplankjes op tafel liggen voor de nieuwe pieten. Zo konden zij toch nog leren lezen bij ons op school. Voor groep 5 was het het eerste jaar dat er lootjes werden getrokken. Dit was allemaal best wel spannend. Juf hoe moet dat dan en hoe zit dit dan?

    Bij sommigen bracht het de nodige spanning met zich mee. Uiteindelijk kwamen de surprises en gedichten langzaam binnen op 3 en 4 december en wat waren ze mooi! Wat hadden de leerlingen er veel tijd aan besteed. Super mooi om te zien. We mochten genieten van prachtige gedichten en mooie cadeaus. Ook mocht groep 5 nog even langs Sinterklaas om een mooi dansje en een paar kunstjes te laten zien. Groep 4 was deze ochtend bij groep 3 en zij hebben een mooi parcours afgelegd met verschillende spellen en ook moesten er nog een paar leerlingen bij Sinterklaas komen….. Al met al was het een geslaagde dag!

    Kerst
    Nu Sinterklaas weer naar Spanje vertrokken is, komt Kerst alweer dichtbij. De klas is al in kerststemming gebracht. We hebben een mooie boom in de klas en hier en daar nog wat andere kerstversiering. We hebben mooie kerststerren gemaakt wat het nog gezelliger maakt. Intussen hebben we twee adventsvieringen meegemaakt. De derde viering wordt door onze klas versierd. Daarnaast zijn we flink aan het oefenen voor de kerstmusical van woensdag 19 december. De Kerstateliers gaan van start en dan maken we mooie dingen rondom de kerst. Veel daarvan is te zien tijdens de kerstmusical. Op woensdag 19 november gaan wij ’s ochtends met ons maatje nog kerstbakjes maken.

    De komende periode
    De komende tijd gaan we in groep 4 bezig met klokkijken. Hierbij leren wij de halve uren en de kwartieren. Ook gaan wij bezig met optellingen en aftrekkingen tot 100 en werken we met plattegronden. Bij spelling houden wij ons bezig met woorden met ge-, be- en ver- woorden en woorden die eindigen op een ‘d’ of een ‘t’.

    In groep 5 houden wij ons met rekenen bezig met optellingen en aftrekkingen tot 1000, de tafel van 7 en 8 en het reken op schaal. Bij spelling hebben wij de afgelopen tijd de aangeleerde regels herhaald. Deze week hebben wij het kilo-woord geleerd. De regel die hier bij hoort is: ‘Je hoort een ie, maar schrijft een i’. De volgende regel die we leren is de regel van het komma – s – woord.

    Sinterklaas

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Activiteiten

    14 november 2018

    Nestkastjes
    Vrijdag 19 oktober is groep 5 de Lemelerberg op geweest om nestkastjes schoon te maken. Op de berg hangen ongeveer 120 nestkastjes. Het is belangrijk dat deze een keer per jaar schoongemaakt worden, omdat de vogels anders allemaal nestjes op elkaar maken waardoor de eieren niet uit kunnen komen. Een voor een mochten de leerlingen een kastje van een boom halen, hierna werd er gekeken van welke vogel het nestjes was en daarna werd het kastje weer terug gehangen. In het voorjaar is het de bedoeling dat we weer gaan kijken. Het doel dan is om te kijken of er eitjes zijn gelegd. Het was een leerzame middag!

    Verkleinwoorden 
    Groep 4 en 5 heeft het met Taal gehad over verkleinwoorden. Deze les hebben we anders gedaan dan anders. In de kuil op het grote plein lagen allerlei hoepels. In deze hoepels lag een papier met daarop -je, -tje, pje, -etje of -kje. In de klas hadden de leerlingen allemaal briefjes geschreven met woorden. Deze woorden moesten zij in de goede hoepel leggen en het woord daarna goed in het schrift schrijven. Dit was een taalles in groep 4/5, maar dan een beetje anders.

    Streetwise
    Op woensdag 7 november kwam de ANWB bij ons op school. Groep 4 deed deze ochtend met groep 3 een activiteit in de gymzaal. Zij leerden hoe je veilig moet oversteken als je bijvoorbeeld een zebrapad oversteekt of wanneer je vanaf de stoep tussen twee auto’s door wilt oversteken. Ook hebben ze het gehad over het belang van het gebruik van een gordel en een autostoeltje. Groep 5 deed de activiteiten samen met groep 6. Zij hebben het gehad over de remweg van een auto en waar de remweg afhankelijk van was. Ook hebben groep 5 en 6 het gehad over het belang van het goed dragen van een gordel en het belang van een autostoeltje. Deze regels werden zeer duidelijk gemaakt doordat de leerlingen zelf moesten remmen in een lesauto.

    Open podium
    Op vrijdag 9 november was er weer een open podium op school. Groep 4/5 deed hier fanatiek aan mee. Zo hadden we een dansgroep, iemand die op het keyboard speelde, iemand die ging voorlezen en twee groepjes die kunstjes lieten zien. Het was ook leuk om te zien wat de andere groepen hadden ingestudeerd.

    Van de diverse activiteiten staan foto’s in het album van groep 4/5.

     

    3 4

     

     

     

     

     

     

     

  • Sokken

    10 oktober 2018

    Juf Nadieh heeft al een tijdje contact met een juf van een basisschool uit Zeist. Dit heeft ze in de klas verteld. Maandag 8 oktober kwam er post van deze school. Iedere leerling uit deze groep 5 had een brief geschreven voor een leerling uit onze klas. Dit allemaal in het teken van het thema van de Kinderboekenweek ‘Vriendschap’. Inmiddels zijn wij in de klas druk bezig om een mooie en goede brief terug te schrijven.

    In groep 4 zijn we begonnen met het aanleren van de tafels. Dit is soms best wel lastig. Je moet goed kijken naar hoe veel groepjes er zijn en hoeveel kinderen er bijvoorbeeld in elk groepje zitten. We leren nu om daar een keersom bij te maken. Om dit goed te kunnen zien, hebben we een waslijn met sokken achterin de klas hangen. Handig!

    Verder zijn wij in groep 5 aan ’t werk rondom het thema ‘Voeding’. Wij leren welk voedsel gezond voor is, wat we nodig hebben om gezond te leven en waar ons voedsel vandaan komt. Erg interessant allemaal.
    Op vrijdag 19 oktober gaat groep 5 naar de Ledeboerweg om daar weer nestkastjes schoon te maken.
    2

  • Start in groep 4 en 5

    20 september 2018

    Inmiddels is het schooljaar alweer drie weken bezig en wordt er hard gewerkt in groep 4/5. We zijn in totaal met 24 kinderen en we hebben de hele week juf Nadieh. De eerste drie schooldagen waren introductiedagen. Hier hebben wij veel gezellige dingen gedaan, zoals hapjes maken, ochtendgymnastiek, maatjes lezen, stoepkrijten en spelen met je maatje om elkaar beter te leren kennen. Ook hebben wij een verjaardagskalender gemaakt en groepsafspraken bedacht. Deze zijn op een poster geplakt en hierop heeft iedereen zijn/ haar ‘handtekening’ gezet.

    De komende periode gaan wij in groep 4 verschillende woordsoorten leren, zijn wij bezig met het alfabet, hebben wij het over hak-, zing- en luchtwoorden. Met rekenen maken we plattegronden bij figuren van blokken en leren wij getallen tot 100 in de goede volgorde te zetten.

    In groep 5 maken we verhaaltjessommen, leren we de tafel van 6, 7, 8 en 9 en hebben we het met taal over de alfabetische volgorde, streektalen en woordsoorten. Bij spelling herhalen wij nu nog de spellingcategorieën van vorig jaar, zodat we daarna weer nieuwe categorieën kunnen leren.

     

    Handtekeningen