• Van alles

    13 maart 2019

    Vandaag vond onze tweede schoolgezinsdienst plaats in de Ichthuskerk. Ouders/verzorgers, opa’s, oma’s, iedereen kon deze dienst bijwonen. De dominee heeft ons meegenomen in het verhaal van over het zaaien en oogsten van graan en het groeiproces daarvan. Groep 6/7 heeft tijdens de dienst een toneelstukje opgevoerd dat te maken heeft met de gelijkenis van de zaaier. Het zaad valt in goede aarde, tussen de distels of op de harde grond.

    Het groeien van een zaadje naar graan heeft ook een aansluiting bij het groeien van een baby tot een mens, één van de onderwerpen waar we in de klas over praten met ons Alles-in-1 thema. Dit sluit mooi aan op de ‘Week van de Lentekriebels’ die komende maandag van start gaat. Wat hebben we toch een interessant en leerzaam onderwerp over ons project ‘mensen’! Inmiddels zitten we al in de vierde week en hebben we een begin gemaakt met ons allereerste werkstuk.

    Het werkstuk maken we in groepen van vier, waarbij iedereen een eigen rol vervult: je bent informant, voorzitter, ontwerper of tijdbewaker en daarbij horen taken die je moet vervullen. Het onderwerp kon je zelf bedenken met je groep, maar het moest natuurlijk wel binnen het thema passen. Samen zorgen we ervoor dat er informatie wordt verzameld en dat we deze verwerken in ons werkstuk. Wanneer de werkstukken klaar zijn, presenteren we deze met het groepje, maar dat komt later!

    Naast de tijd die we krijgen voor ons werkstuk zijn er natuurlijk ook nog taal-, reken-, spellingslessen enz.. Voor groep 6 staat deze periode het afronden van getallen, het rekenen met rekenmachines en het rekenen met het metriek stelsel op het programma. Groep 7 leert om breuken en kommagetallen op volgorde van klein naar groot te zetten, kortingspercentages uit te rekenen en te rekenen met grafieken. Met spelling komen routewoorden, cadeauwoorden en het trottoirwoorden aan bod. Daarnaast is er in groep 7 ook een nieuw woordsoort bijgekomen, namelijk het persoonlijk voornaamwoord. Groep 6 leert de regels die horen bij het zetten van een komma in een zin.

    1215

  • Leuke en leerzame activiteiten

    13 februari 2019

    Vrijdag 8 februari heeft de Bigband van het Vechtdal College in Ommen een optreden verzorgd voor de hele school. Dit vonden we super gaaf! Ze speelden en zongen bekende liedjes en bij het slotlied mochten we allemaal meedoen in de polonaise. We hebben er echt van genoten!

    Dinsdag 12 februari hebben we een bezoek gebracht aan de Museumfabriek in Enschede. We hebben van alles gezien en gehoord over kunstmatige intelligentie. Eerst kregen we een rondleiding door het museum, waarbij we robots zagen die dieren moesten voorstellen. Ook is ons verteld hoe robots zelf kunnen leren. Na deze informatieve rondleiding gingen we in groepjes aan de slag met tablets om via een app een eigen spel te creëren. Dit was super leuk om te doen!

    In de klas zijn we van start gegaan met ons nieuwe Alles-in-1 thema ‘Mensen’. We krijgen binnenkort enkele ouders op bezoek, die in hun beroep te maken hebben met mensen en ons daarover van alles willen vertellen. Ook vullen we de klas langzamerhand met steeds meer informatieboeken, posters, woordkaarten en mindmaps rondom dit thema.

    Inmiddels zijn we ook begonnen met een nieuw taalthema. Een greep uit de doelen voor groep 7 rondom het thema ‘Uitvindingen’: een stripverhaal maken, hoofd- en bijzinnen onderscheiden, bijwoorden herkennen, discussiëren en 36 nieuwe themawoorden herkennen en toepassen.

    Het thema voor groep 6 gaat over ‘De aarde’ en zij leren onder andere een mening te geven bij stellingen, een werkstuk opbouwen, een samengesteld werkwoord herkennen en het woordenboek te gebruiken. Met spelling komen de trottoirwoorden en koppeltekens aan bod in groep 7 en de -cadeau- woorden en routewoorden in groep 6. D.m.v. spelcircuits, samenwerkend onderzoek te doen en digitale verwerking gaan we met deze doelen aan de slag!

    We hebben inmiddels ons 1e rapport van dit schooljaar meegekregen, dat is toch altijd best spannend. We mogen heel trots zijn, want we hebben allemaal ons stinkende best gedaan en dan staat er nu een heerlijke voorjaarsvakantie voor de deur!

    8 9

     

     

  • ‘Klant betaald met € 50,-

    16 januari 2019

    Deze zin stond ergens vermeld en was voor ons een prima voorbeeld wat betreft het belang van het goed kunnen toepassen van werkwoordspelling. Het leverde in de klas in ieder geval een interessante discussie op wat er nu precies bedoeld werd en hoe je dit dan moet schrijven. Het hulpwerkwoord bleek te missen. We kunnen het nu allemaal goed uitleggen.

    Wat we ook hebben onderzocht zijn enkele vragen die op onze vragenmuur in de klas zijn geschreven: ‘Hoe veel mensen leven er op de wereld?’ ‘Hoe diep kun je in de grond graven en wat zit daar dan allemaal onder?’ ‘Hoe wordt suiker gemaakt?’ Erg leuk om samen uit te zoeken of we antwoord kunnen vinden op deze vragen!

    Naast deze onderzoeksvragen die we zelf bedenken zijn er natuurlijk ook doelen die al vaststaan. Zo leren we in groep 7 met taal wat beeldspraak is en wat tijds- en plaatsbepalingen zijn. In groep 6 leren we waarom en waar we in zinnen komma’s voor gebruiken en gaan we verder met het zoeken naar zelfstandige naamwoorden.

    In groep 7 rekenen we veel met staartdelingen en in groep 6 zijn de breuken bijna dagelijkse kost. Ook zijn de spreekbeurten van start gegaan. Er zijn ontzettend leuke en interessante onderwerpen gekozen!

    In de laatste week van januari beginnen we met het tweede project van alles-in-1. Het onderwerp dat centraal staat is: ‘Mensen’. We gaan ons zeker nog verbazen over de functies van ons eigen lichaam. In ons volgende nieuwsbericht vast meer hierover, maar voor nu nog even de schouders eronder voor de laatste Cito-toetsen!

    7

     

     

     

     

     

     

     

  • Een warme kerstgroet!

    12 december 2018

    De laatste weken voor de kerstvakantie zijn aangebroken. Sint is terug naar Spanje en de kerstboom staat alweer te stralen in de klas. Daar hebben we natuurlijk direct onze crea-opdracht op aangesloten. Hebben jullie onze kleurrijke kerststerren al zien hangen voor het raam in de klas? Laten we maar niet vertellen hoeveel bloed, zweet en tranen ons dat gekost heeft…

    Dat is nog maar een klein voorbeeld van onze activiteiten rondom Kerst! Zo wordt er op donderdag- en vrijdagmiddag een kerstatelier georganiseerd. Enkele weken geleden konden we aangeven naar welke twee van de vier onderdelen onze voorkeur uit ging: koken, figuurzagen, handvaardigheid of schilderen.

    De laatste woensdag voor de vakantie maken we kerstbakjes en hebben we ’s avonds met de hele school een kerstviering in de kerk, waarbij er door heel veel kinderen een musical wordt opgevoerd. Ze zijn druk bezig met het oefenen van de rol en het zingen van de liedjes! Tussendoor zingen we ook mee met de liedjes voor de Adventsvieringen, die iedere week door een andere groep verzorgd worden.

    Naast alle gezelligheid staat rekenen, taal en spelling ook nog op ons dagelijks programma! We hebben het over staartdelingen en breuken, gewoonten en mode, thee- en leenwoorden. Ook leren we hoe we informatieve teksten over bijvoorbeeld Sinterklaas en Kerst samen kunnen vatten, wat het voordeel is wanneer je iets kunt samenvatten en waarom samenvatten heel belangrijk is.

    Kortom, we maken er gezellige, sfeervolle en ook nog leerzame laatste dagen van met elkaar!

    Tot in 2019!

    5 6

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Een kijkje nemen?!?!

    14 november 2018

    De gezellige decembermaand, waarin natuurlijk Sinterklaas wordt gevierd, kerstateliers worden georganiseerd en we samen Kerst vieren, staat alweer bijna voor de deur! Tussen al deze activiteiten door maken we graag ruimte voor de Week van de Mediawijsheid, die op school op maandag 19 november van start gaat. We leren aan de hand van digitale opdrachten en informatie wat media eigenlijk is, hoe media werkt en wat voor invloed media op ons heeft. In diezelfde week kunnen onze ouders tijdens de Kijk-5-daagse een sfeerbezoek brengen aan de klas en een les rekenen, taal of spelling bijwonen. We vinden het erg leuk om onze ouders te laten zien wat we zoal doen en leren!

    De komende weken staan verhoudingstabellen, cijferend aftrekken en oppervlakte berekenen op het rekenprogramma bij groep 6. In groep 7 leren we delen en vermenigvuldigen met breuken en kommagetallen. Met Spelling kunnen taxiwoorden, chefwoorden, militairwoorden en leenwoorden je ook zomaar om de oren vliegen in groep 6/7! De afgelopen weken hebben we veel ontdekt over ‘De Gouden Eeuw’, het project waar we al een tijdje aan werken. Zo hebben we in groepjes onderzoek gedaan naar wat er na de kaapvaart met Piet Hein is gebeurd en hebben we samen gebrainstormd over de vraag: ‘Wat als we allemaal een slaaf waren geweest?’

    Inmiddels weten we nu ook van alles over de VOC en de WIC met daarbij de driehoekshandel en kunnen we alles vertellen over de technieken die Rembrandt van Rijn heeft gebruikt in zijn wereldberoemde schilderijen. Wat is er nu leuker dan zelf aan de slag te gaan met die geleerde technieken…. Juist! We hebben ons flink uitgesloofd om zelf ook portretten te schilderen, zoals Rembrandt dat deed en dat is gelukt! Wil je deze gave portretten in het echt bekijken? Neem gerust een kijkje in de klas!

    3 4

     

     

     

     

     

     

     

  • Vriendschap

    10 oktober 2018

    Vriendschap is het thema van de Kinderboekenweek waarmee we op woensdag 3 oktober met de hele school van start zijn gegaan. Op 16 oktober sluiten we af met een heus Boekenbal, waarbij we een Gouden Griffel kunnen winnen!

    In de klas heeft juf een kort stukje voorgelezen uit het boek ‘Een Indiaan als jij en ik’. Het boek gaat over Boaz en zijn nieuwe klasgenoot Aïsha, een Indiaans meisje dat nieuw is in de klas en nog geen vrienden heeft. Daar waar juf stopte met lezen, ging iedereen voor zichzelf verder met het vervolg. Dat mogen we typen op de computer. Degene die het mooiste verhaal schrijft, maakt kans op de Gouden Griffel.

    En of dat nog niet genoeg is, doen we ook nog mee met een super leuke briefuitwisseling! Alle kinderen uit de groep hebben persoonlijk post ontvangen van een van de 24 jongens en meisjes uit groep 7 van een basisschool in Tiel. In deze brief stellen zij zichzelf voor, vertellen ze wat over hun school en hobby’s en over wat vriendschap voor hen betekent. Nu is het aan ons om een brief over onszelf terug te schrijven!

    Inmiddels hebben we een aantal lessen over de Gouden Eeuw gehad en weten we wat de Beeldenstorm eigenlijk was en waarom Rembrandt van Rijn zo’n beroemde schilder is geworden. We gaan zelf ook nog aan de slag met schilderkunst!

    Hugo de Groot, het VOC schip en Willem van Oranje staan nog op het programma. Groep 6 is met rekenen aan de slag met grote getallen op de getallenlijn en groep 7 buigt zich over procenten. We werken geregeld samen en verwerken regelmatig opdrachten op de computer. Op deze manier kunnen we veel van en met elkaar leren, zoals te zien is op de foto’s!

    1

  • Kamp Diffelen

    12 september 2018

    Bij de groepspagina van groep 8 staat een kort verslag dat door kinderen is geschreven van de eerste en tweede dag/ Bonte Avond van het kamp in Diffelen van groep 7 en 8.

  • We zijn weer gestart!

    12 september 2018

    Na zes weken zomervakantie, waarin we ontzettend lekker weer hebben gehad, was het op maandag 3 september zover: we mochten allemaal weer naar school! Wat was het leuk om elkaar weer terug te zien en alle vakantieverhalen te horen.

    Die maandag, dinsdag en woensdag hadden we de introductiedagen. We hebben nieuwe maatjes gekregen, met hen gespeeld, buiten op het schoolplein een krijttekening gemaakt en gelezen. In de klas hebben we veel leuke dingen gedaan, zoals een verjaardagskalender maken, hapjes maken en spelletjes spelen. Ook zijn we samen bezig geweest om regels en afspraken voor het nieuwe schooljaar op te stellen. Woensdagochtend hebben we de introductiedagen afgesloten met een Open Podium, waar iedere groep mocht optreden.

    Door groep 6/7 werd er veel gedanst en werden grappige moppen verteld. Donderdag en vrijdag zijn we begonnen met een paar lessen, het uitdelen van schriften en boeken en we hebben gave 3D faces gemaakt!

    Woensdag 12 september t/m vrijdag 14 september gaat groep 7 met groep 8 op kamp. Daar hebben we ontzettend veel zin in! Groep 6 is dan een paar dagen lekker alleen in de klas, wel samen met een juf of meester natuurlijk.

    In de komende periode gaan we ons meer verdiepen in allerlei vakken. Groep 7 leert met rekenen steeds meer over het toepassen van breuken en percentages en groep 6 verdiept zich onder andere in deelsommen t/m 100. In onze nieuwe taalmethode ‘Taal Actief’ werkt groep 7 binnen het thema ‘Organiseren’ en groep 6 binnen het thema ‘Tegenstellingen’.

    We leren hoe we een draaiboek maken en een betoog moeten schrijven. Ook gaan we met elkaar in discussie over bepaalde stellingen en proberen we argumenten te geven.

    Eind september starten we met het eerste project van dit schooljaar: ‘De Gouden Eeuw’.

    Face foto