• Van tafeltwister tot een klimaatjournaal

    4 maart 2020

    In de afgelopen periode hebben we veel leuke dingen gedaan in de klas. En dat hadden we ook wel verdiend na alle gemaakte (cito-)toetsen. Naast het werken in de klas zijn we ook, als het weer het toe liet, lekker naar buiten gegaan om te leren. Zo hebben we voor het eerst een rekenles buiten gedaan en leerden we door middel van een rekenestafette zo snel mogelijk plus-, min- en keersommen te maken. En ook bij het speltafeltwister oefenden we de tafels. Een frisse neus, lekker bewegen en ondertussen ook nog rekenen, een geslaagde rekenles dus.
    Tijdens de atelierweek hebben we het eerst gehad over onze talenten en dat je mag zijn wie je bent. Op de vrijdag werden er verschillende workshops gegeven. Zo hebben er een aantal kinderen leren programmeren en volgden andere kinderen een workshop handlettering en werden er op een canvasdoek mooie namen geschreven.
    Op de donderdag voor de voorjaarsvakantie hebben we ons rapport mee gekregen en wat zijn we daar trots op!
    Tijdens de eerste week na de voorjaarsvakantie hebben we het thema van Blink afgesloten door het maken van een klimaatjournaal waarbij de kinderen hun oplossing voor een bepaald probleem presenteerden. Juf Aniek heeft het gefilmd en hiervan een (bijna echt) journaal van gemaakt en we hebben samen met groep 4 dit bekeken. Wat was dit leuk om te doen!
    Inmiddels zijn wij gestart met het nieuwe thema: De groene fabriek. Dit doen wij samen met de hele school en dat is ook al een beetje te zien als je door de school heen loopt. Uiteindelijk zullen we iets duurzaams en groens gaan maken en presenteren aan de andere kinderen.
    De komende periode leert groep 5 o.a. het aflezen van een jaarkalender, met maken van deelsommen met en zonder rest, het politiewoord als nieuwe categorie met spelling en de voltooide tijd.
    Groep 4 gaat o.a. aan het werk met de tafels, de digitale tijd aflezen op een klok, woorden van de au-plaat, klankgroepenwoord met een lange klank aan het eind en de lidwoorden.

     

  • Januari groep 4/5

    3 februari 2020

    De eerste maand van het nieuwe jaar zit er al weer op en wat zijn we druk geweest! Zo hebben we in de afgelopen weken de CITO’s gedaan en hebben we verschillende methodetoetsen gemaakt. Maar naast al dat harde werken was er ook tijd voor leuke dingen: op vrijdag 10 januari kwam een mevrouw van De Lanterfant bij ons in de klas om ons van alles te leren over Eric Carle en Matisse en hebben we ons eigen kunstwerk van een (fantasie)dier gemaakt met stukjes restpapier. Ook hebben we regelmatig de spellingsles buiten gedaan d.m.v. een estafette of sneeuwballengevecht. Ook bij het stillezen hebben we niet stilgezeten. D.m.v. een boekenontbijt werden de nieuwe biebboeken ontdekt en met verdiepinglezen mochten de kinderen op de grond liggend lezen, daarna zitten op de grond, zitten op je stoel, zitten op de tafel, staan op je stoel, staan op de tafel en vervolgens weer gaan liggen op de grond. Door regelmatig bewegend te leren is er een grotere betrokkenheid, kunnen de kinderen zich beter concentreren en wordt leren leuker.
    De komende weken tot aan de voorjaarsvakantie staan er nog veel leuke dingen op de planning: het open podium, de workshops van het atelier en de kinderen krijgen hun rapport mee naar huis. Ook ronden wij het thema van Blink af en maken we ons eigen klimaatjournaal. Kortom: 2 leuke en gezellige weken.
    02/03/2020

  • December

    17 december 2019

    Het is bijna kerstvakantie en wat zijn we daaraan toe! Na weken hard werken, toetsen maken, onderzoek doen naar ‘bijzondere bewoners’, leuke dagen rondom Sinterklaas en Kerst kunnen we bijna gaan genieten van een welverdiende vakantie.
    De afgelopen weken heeft groep 5 gewerkt aan het tweede thema van Blink: Bijzondere Bewoners, waarbij de kinderen onderzoek moesten doen naar hoe mensen, dieren en planten zich hebben aangepast aan hun omgeving en het klimaat. Naar aanleiding van dit onderzoek hebben de kinderen in groepjes een weetjesmuur gemaakt waarbij ze zelf een dier, volk en plant mochten kiezen. De weetjesmuren zijn boven te bekijken tegenover het lokaal van groep 4/5.
    Groep 4 is in Blok 4 gestart met het leren van de tafels. Groep 5 moet nu al zelfs deelsommen maken met of zonder rest en grote keersommen zoals 67×4. En met Staal hebben beide groepen weer nieuwe categorie├źn geleerd: groep 4 categorie 9 en 10 en groep 5 categorie 13 en 14.

  • Een kijkje in groep 4/5

    13 november 2019

    We zijn alweer een aantal maanden aan het werk in groep 4/5 en wat zijn we toch druk geweest! Voor het eerst werken op een chromebook, een nieuwe rekenmethode, nieuw vakken voor beide groepen en de tafels van 1 t/m 10 aanleren d.m.v. de tafelwaslijn. Zo hebben er sokken in de klas gehangen om de tafel van 2 te leren, voor de tafel van 5 hingen er handschoenen en op dit moment hangen er foto’s van onze tenen in de klas om de tafel van 10 te leren. Naast het werken in de klas op ons chromebook en in ons schrift of werkboek krijgen kinderen regelmatig ook buiten of in het speellokaal les. Zo herhalen wij de aangeboden categorie├źn van Staal bijvoorbeeld met een spellingsestafette op het plein. De kinderen zijn op deze manier op een hele actieve en leuke manier bezig met leren.
    Met Blink is groep 5 begonnen met het tweede thema: Bijzondere bewoners. Dit thema gaat over bijzondere planten, dieren en mensen. Ook groep 4 heeft Blink. Zij krijgen dit op de dinsdagmiddag bij groep 3 aangeboden. Zij werken over het thema: Op ontdekkingsreis!
    De komende periode zal in het teken staan van Sinterklaas en daarna Kerst. Toch wel een heel bijzondere en gezellige periode van het jaar. We hebben er zin in!