• Een kijkje in groep 4 en 5

    11 april 2019

    Schoolvoetbal
    Woensdag 3 april was het schoolvoetbaltoernooi op sportpark Westbroek in Ommen. Dit jaar deed groep 3 t/m 8 mee aan het toernooi. De leerlingen uit groep 4 en 5, die dat wilden, mochten ook mee doen. Verdeeld over drie verschillende teams werd er een sportief potje voetbal gespeeld en hebben ze twee keer een derde prijs behaald en één keer een vierde plek.

    Ateliers
    In de week van 1 april waren de Ateliers. Het thema van deze Ateliers was ‘Beroepen’. We hebben bij verschillende beroepen een kijkje kunnen nemen. Groep 4 ging naar Erve Aaftink en kapsalon Jody. Op school was er een imker te gast, een kapper, een schoonheidsspecialiste, een pedicure en de politie kwam uitleggen wat hun werk inhoudt. Groep 5 kon o.a. naar loonbedrijf Fokkert en autobedrijf Rudie Wetering.

    Schrijver in de bieb
    Maandag 15 april gaan we samen met groep 3 naar de bibliotheek in Ommen. Schrijver Erik van Os vertelt dan over de boeken die hij schrijft. Ook mogen kunnen wij dan vragen aan hem stellen. We moeten allemaal een banaan meenemen, maar waarvoor? Dat leest u de volgende keer.

    Wat gaan we nog meer doen?
    De komende periode rekenen we in groep 4 uit hoe lang iets duurt. Ook leren we om met onze liniaal te meten en gaan wij verder met het automatiseren van de tafels. Met taal hebben wij het gehad over tegenstellingen en over het meervoud van zelfstandige naamwoorden (mensen, dieren en dingen). Dit herhalen we de komende tijd en dan volgt na de meivakantie de toets. Bij spelling herhalen we vooral veel regels. De leerlingen kennen de categorieën al heel goed. Nog belangrijker is het kennen van de bijbehorende regel. Door vooraf die regel, bijvoorbeeld bij een dictee, in je hoofd te herhalen lukt het beter om de juiste spelling toe te passen. Momenteel zijn we bezig met woorden met een lange klank aan het eind, bijvoorbeeld sla, vlo, nu, ja, opa, oma, zebra, euro etc..

    In groep 5 leren we grotere keersommen (9 x 30 en 8 x 42). Hiervoor is het belangrijk dat de tafels goed geautomatiseerd zijn. Verder leren we het ‘politiewoord’ (ik hoor -tsie-, maar ik schrijf -tie-). Bij taal hebben we geleerd wat stoffelijk bijvoeglijke naamwoorden zijn, hebben we geleerd om een Haiku te schrijven en hebben we het over letterlijk en figuurlijk taalgebruik. Ook deze doelen zullen we gaan herhalen, zodat we binnenkort de toets kunnen maken.

    Een dag in groep 4/5
    Bij groep 4 hebben we het met Taal gehad over de camera. We leerden woorden als de lens, het portret, het stilleven, het landschap, de voorgrond en de achtergrond. Juf had haar camera meegenomen, zodat wij dit extra goed kunnen onthouden. In ons fotoalbum zie je hoe wij naar het vogeltje hebben gelachen.

     

     

     

     

     

     

     

  • Een kijkje bij handvaardigheid

    13 maart 2019

    Prehistorie
    Zoals eerder vermeld, gaat het thema van Alles-in-1 over de Prehistorie. We hebben al verschillende dingen geleerd. Zo hebben we het gehad over de IJs-, de Steen-, en de Bronstijd. Op dit moment hebben we het vooral over de Jagers en de Boeren. Tijdens de verschillende lessen kwam naar voren dat de mensen die in die tijd leefden, veel gebruik maakten van de dieren. Ook maakten ze veel muurschilderingen en potten. Deze potten hebben wij ook gemaakt. Uiteindelijk vonden de leerlingen het leuker om ze een kleurtje te geven en dit hebben wij dan ook gedaan.

    Kunstwerk
    In de klas hebben we mooie schilderijen gemaakt. Het belangrijkste bij het maken van deze schilderijen was het samenwerken. De leerlingen moesten namelijk met ongeveer vier klasgenoten een schilderij maken. Ze moesten allemaal kleine tekeningetjes maken en deze met zwart aan elkaar verbinden. Later moesten alle tussenvlakken een kleur krijgen. Het resultaat hangt bij ons in de gang. Kom gerust een kijkje nemen.

    Onverwachts bezoek
    Elke donderdag fietsen wij met de hele klas naar de gym. Nu hadden we laatst toch wel onverwachts bezoek! Een vriendin van juf Nadieh werkt bij de politie in Ommen en die kwamen wij toevallig tegen. Ze heeft er voor gezorgd dat wij veilig naar de gymzaal konden en daar had ze zelfs even tijd om wat vragen te beantwoorden.

    Boekenbuffet
    In de klas hebben wij een boekenbuffet gehad om het lezen te stimuleren. Juf Nadieh had ‘s morgens de tafels netjes gedekt met borden, bekers en messen. Op elk bord stond een boek. Dit boek mochten we een minuutje bekijken en daarna moesten we naar een andere plek waar wij weer één minuut het boek mochten bekijken. Zo hebben wij ongeveer 5 boeken bekeken. Tussendoor mochten een paar kinderen kort vertellen over het boek en mochten we de boeken die we graag wilden lenen bij de bieb direct al in de klas houden. Dat was leuk! We hopen dat juf Nadieh dit vaker gaat doen.

    Wat leren we de komende tijd?
    Groep 4: Met rekenen leren wij de tafel van 4 en zijn wij bezig met het herhalen van de tafel van 1, 2, 5 en 10 en beginnen wij met het digitaal klokkijken (hele en halve uren). Bij taal gaan wij ons bezig houden met her verschil tussen beleefd en onbeleefde taal en het langer maken van zinnen met een waar-deel. Bij spelling leren wij woorden schrijven die eindigen op een -b, zoals krab, eb, slab etc. en woorden die eindigen met -ig of -lijk. Dit noemen wij achtervoegsels.

    Groep 5: Met rekenen leren wij getallen aanvullen tot en met 1000, gaan wij het hebben over keersommen als 4×20, 20×4 en 4×23. Bij taal houden wij ons bezig met zelfstandige naamwoorden (mensen, dieren, dingen) en over woordfamilies en met spelling hebben wij het over werkwoorden die in de verleden tijd van klank veranderen, zoals lopen-liepen. 

    In het album van onze groep staan verschillende foto’s van de afgelopen weken.

    9 10

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Interessante activiteiten

    13 februari 2019

    Open podium
    Dinsdag 5 februari was er weer een Open Podium. Dit keer konden we genieten van Isa die ging voorlezen, Fenne die ons, samen met haar zus, een dansje van de majorettes liet zien en Merrin heeft het liedje ‘Twinkel twinkel kleine ster’ laten horen op haar gitaar. Het volgende Open Podium is op vrijdag 8 maart.

    Big Band
    Vrijdag 8 februari was de big band van het Vechtdal College op school. Zij hebben ons laten horen wat ze allemaal kunnen en hebben liedjes gespeeld als Shot gun, Duurt te lang en nog veel meer. In de klas zijn veel leerlingen enthousiast geworden over het spelen van een instrument.

    Voorstelling
    Dinsdag 12 februari zijn we naar de voorstelling ‘Dichten is niet eng’ geweest. In de klas hadden we dit voorbereid door na te denken wat eng is en wat je dan voelt. Ook hebben we het gehad over waar wij bang voor zijn en waarom. Dit hebben we op een briefje geschreven en meegenomen naar Ommen. De voorstelling ging over Anja van Rijm, Tanja ter Dicht en Pierre van Zang. Ze geven dichtles namens het Instituut van Rijmerij en Dichterdicht. Met de dingen die de leerlingen in het theater hadden opgeschreven werd in de loop van de voorstelling een gedicht gemaakt.

    Prehistorie
    In groep 5 zijn we begonnen met het nieuwe thema van Alles in 1: de prehistorie. Eerst hebben we gekeken naar de tijdbalk om een beeld te krijgen hoe lang de prehistorie geleden is. We hebben filmpjes gekeken waarin verteld werd over de ijstijd, de bronstijd en de steentijd. In het kort hebben we de tijd van de jagers en de boeren al besproken. In de prehistorie maakten de mensen veel dingen zelf van bijvoorbeeld dieren, maar ook maakten ze zelf potten en schalen. Hier zijn we in de klas ook mee begonnen. Zie de foto hieronder.

    De komende periode
    De komende tijd gaan we met groep 4 verder met het klokkijken en oefenen wij de tafels van 5 en 10. In groep 5 zijn we gestart met het onder elkaar optellen van getallen t/m 1000 en zijn we aan het oefenen met hoe lang iets nog duurt en gaan wij verder met de tafels 1 t/m 10. Als je alle tafels hebt gehaald, krijg je een echt tafeldiploma! De komende periode leert groep 4 woorden met -ig en -lijk en groep 5 leert woorden met een -c- die klinken als een -k- of een -s-.

    7 8

     

  • Een nieuw jaar!

    16 januari 2019

    Inmiddels is het jaar 2019 begonnen en zijn we weer druk aan het werk. Langzaam wordt het lokaal omgetoverd in het thema ‘Winter’. Er hangen al mooie resultaten van onze handvaardigheidsopdrachten in de klas.

    Het eerste Open Podium van 2019 zit erop en we hebben genoten van mooie optredens. Een groepje uit de klas heeft het liedje ‘Animals’ gedanst, Lise-Lotta heeft een mooie radslag met spagaat laten zien. Ook heeft Mayden laten horen hoe goed ze kan voorlezen. De eerste ideeën voor het Open Podium van dinsdag 5 februari zijn er al.

    Ondertussen hebben wij in groep 5 gekeken naar het weer. Hoe het weer kan veranderen en hoe ze het weer kunnen voorspellen. Juf heeft hier het een en ander over verteld en we hebben een filmpje gekeken van Het Klokhuis. Door de informatie die we kregen, ontstonden al snel vragen voor op onze vragenmuur. Vragen waar wij de komende weken mee bezig gaan zijn: Hoe ontstaat wind? Hoe kan het dat het gaat sneeuwen? Hoe ontstaat regen?

    Op dinsdag 12 februari gaan wij naar de Carrousel in Ommen voor een voorstelling ‘Dichten is niet eng’. We hebben er zin in! De voorstelling gaat over Anja van Rijm, Tanja ter Dicht en Pierre van Zang. Ze geven dichtles namens het Instituut van Rijmerij en Dichterdicht, zoals Tanja het noemt. Anja is bang voor kinderen en Tanja is bang om in het felle licht woorden te moeten verzinnen. En Pierre? Pierre is supermanstoer, maar vindt het toch wel heel spannend om bevriend te zijn met Anja en Tanja die soms wel heel dichtbij komen.

    De komende periode leert groep vier de halve uren en de kwartieren en houdt groep 5 zich vooral bezig met de digitale tijden. Met Taal leert groep 4 o.a. het maken van zinnen en waar pictogrammen voor worden gebruikt. Groep 5 gaat bezig met de tegenwoordige- en de verleden tijd, de basisvorm van een woord en het voorzetsel. Binnenkort beginnen we weer met een nieuw thema van ‘Alles in 1’. Het komende thema gaat over de Prehistorie. Wij richten ons vooral op de Grieken en de Romeinen, maar eerst maken we de Cito’s nog af.

    5 6

     

     

     

     

     

  • Sinterklaas en Kerst

    12 december 2018

    Sinterklaas
    Vrijdag 30 november was het toch wel even vreemd om de school binnen te stappen. Wat een rommel had Rommelpiet ervan gemaakt! In de gang waren toestellen uit het speellokaal neergezet en in de klas was het een grote rommel! Gelukkig hadden wij de leesplankjes op tafel liggen voor de nieuwe pieten. Zo konden zij toch nog leren lezen bij ons op school. Voor groep 5 was het het eerste jaar dat er lootjes werden getrokken. Dit was allemaal best wel spannend. Juf hoe moet dat dan en hoe zit dit dan?

    Bij sommigen bracht het de nodige spanning met zich mee. Uiteindelijk kwamen de surprises en gedichten langzaam binnen op 3 en 4 december en wat waren ze mooi! Wat hadden de leerlingen er veel tijd aan besteed. Super mooi om te zien. We mochten genieten van prachtige gedichten en mooie cadeaus. Ook mocht groep 5 nog even langs Sinterklaas om een mooi dansje en een paar kunstjes te laten zien. Groep 4 was deze ochtend bij groep 3 en zij hebben een mooi parcours afgelegd met verschillende spellen en ook moesten er nog een paar leerlingen bij Sinterklaas komen….. Al met al was het een geslaagde dag!

    Kerst
    Nu Sinterklaas weer naar Spanje vertrokken is, komt Kerst alweer dichtbij. De klas is al in kerststemming gebracht. We hebben een mooie boom in de klas en hier en daar nog wat andere kerstversiering. We hebben mooie kerststerren gemaakt wat het nog gezelliger maakt. Intussen hebben we twee adventsvieringen meegemaakt. De derde viering wordt door onze klas versierd. Daarnaast zijn we flink aan het oefenen voor de kerstmusical van woensdag 19 december. De Kerstateliers gaan van start en dan maken we mooie dingen rondom de kerst. Veel daarvan is te zien tijdens de kerstmusical. Op woensdag 19 november gaan wij ‘s ochtends met ons maatje nog kerstbakjes maken.

    De komende periode
    De komende tijd gaan we in groep 4 bezig met klokkijken. Hierbij leren wij de halve uren en de kwartieren. Ook gaan wij bezig met optellingen en aftrekkingen tot 100 en werken we met plattegronden. Bij spelling houden wij ons bezig met woorden met ge-, be- en ver- woorden en woorden die eindigen op een ‘d’ of een ‘t’.

    In groep 5 houden wij ons met rekenen bezig met optellingen en aftrekkingen tot 1000, de tafel van 7 en 8 en het reken op schaal. Bij spelling hebben wij de afgelopen tijd de aangeleerde regels herhaald. Deze week hebben wij het kilo-woord geleerd. De regel die hier bij hoort is: ‘Je hoort een ie, maar schrijft een i’. De volgende regel die we leren is de regel van het komma – s – woord.

    Sinterklaas

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Activiteiten

    14 november 2018

    Nestkastjes
    Vrijdag 19 oktober is groep 5 de Lemelerberg op geweest om nestkastjes schoon te maken. Op de berg hangen ongeveer 120 nestkastjes. Het is belangrijk dat deze een keer per jaar schoongemaakt worden, omdat de vogels anders allemaal nestjes op elkaar maken waardoor de eieren niet uit kunnen komen. Een voor een mochten de leerlingen een kastje van een boom halen, hierna werd er gekeken van welke vogel het nestjes was en daarna werd het kastje weer terug gehangen. In het voorjaar is het de bedoeling dat we weer gaan kijken. Het doel dan is om te kijken of er eitjes zijn gelegd. Het was een leerzame middag!

    Verkleinwoorden 
    Groep 4 en 5 heeft het met Taal gehad over verkleinwoorden. Deze les hebben we anders gedaan dan anders. In de kuil op het grote plein lagen allerlei hoepels. In deze hoepels lag een papier met daarop -je, -tje, pje, -etje of -kje. In de klas hadden de leerlingen allemaal briefjes geschreven met woorden. Deze woorden moesten zij in de goede hoepel leggen en het woord daarna goed in het schrift schrijven. Dit was een taalles in groep 4/5, maar dan een beetje anders.

    Streetwise
    Op woensdag 7 november kwam de ANWB bij ons op school. Groep 4 deed deze ochtend met groep 3 een activiteit in de gymzaal. Zij leerden hoe je veilig moet oversteken als je bijvoorbeeld een zebrapad oversteekt of wanneer je vanaf de stoep tussen twee auto’s door wilt oversteken. Ook hebben ze het gehad over het belang van het gebruik van een gordel en een autostoeltje. Groep 5 deed de activiteiten samen met groep 6. Zij hebben het gehad over de remweg van een auto en waar de remweg afhankelijk van was. Ook hebben groep 5 en 6 het gehad over het belang van het goed dragen van een gordel en het belang van een autostoeltje. Deze regels werden zeer duidelijk gemaakt doordat de leerlingen zelf moesten remmen in een lesauto.

    Open podium
    Op vrijdag 9 november was er weer een open podium op school. Groep 4/5 deed hier fanatiek aan mee. Zo hadden we een dansgroep, iemand die op het keyboard speelde, iemand die ging voorlezen en twee groepjes die kunstjes lieten zien. Het was ook leuk om te zien wat de andere groepen hadden ingestudeerd.

    Van de diverse activiteiten staan foto’s in het album van groep 4/5.

     

    3 4

     

     

     

     

     

     

     

  • Sokken

    10 oktober 2018

    Juf Nadieh heeft al een tijdje contact met een juf van een basisschool uit Zeist. Dit heeft ze in de klas verteld. Maandag 8 oktober kwam er post van deze school. Iedere leerling uit deze groep 5 had een brief geschreven voor een leerling uit onze klas. Dit allemaal in het teken van het thema van de Kinderboekenweek ‘Vriendschap’. Inmiddels zijn wij in de klas druk bezig om een mooie en goede brief terug te schrijven.

    In groep 4 zijn we begonnen met het aanleren van de tafels. Dit is soms best wel lastig. Je moet goed kijken naar hoe veel groepjes er zijn en hoeveel kinderen er bijvoorbeeld in elk groepje zitten. We leren nu om daar een keersom bij te maken. Om dit goed te kunnen zien, hebben we een waslijn met sokken achterin de klas hangen. Handig!

    Verder zijn wij in groep 5 aan ‘t werk rondom het thema ‘Voeding’. Wij leren welk voedsel gezond voor is, wat we nodig hebben om gezond te leven en waar ons voedsel vandaan komt. Erg interessant allemaal.
    Op vrijdag 19 oktober gaat groep 5 naar de Ledeboerweg om daar weer nestkastjes schoon te maken.
    2

  • Start in groep 4 en 5

    20 september 2018

    Inmiddels is het schooljaar alweer drie weken bezig en wordt er hard gewerkt in groep 4/5. We zijn in totaal met 24 kinderen en we hebben de hele week juf Nadieh. De eerste drie schooldagen waren introductiedagen. Hier hebben wij veel gezellige dingen gedaan, zoals hapjes maken, ochtendgymnastiek, maatjes lezen, stoepkrijten en spelen met je maatje om elkaar beter te leren kennen. Ook hebben wij een verjaardagskalender gemaakt en groepsafspraken bedacht. Deze zijn op een poster geplakt en hierop heeft iedereen zijn/ haar ‘handtekening’ gezet.

    De komende periode gaan wij in groep 4 verschillende woordsoorten leren, zijn wij bezig met het alfabet, hebben wij het over hak-, zing- en luchtwoorden. Met rekenen maken we plattegronden bij figuren van blokken en leren wij getallen tot 100 in de goede volgorde te zetten.

    In groep 5 maken we verhaaltjessommen, leren we de tafel van 6, 7, 8 en 9 en hebben we het met taal over de alfabetische volgorde, streektalen en woordsoorten. Bij spelling herhalen wij nu nog de spellingcategorieën van vorig jaar, zodat we daarna weer nieuwe categorieën kunnen leren.

     

    Handtekeningen