‘Klant betaald met € 50,-

geplaatst in: Geen categorie, groep-6 | 0

Deze zin stond ergens vermeld en was voor ons een prima voorbeeld wat betreft het belang van het goed kunnen toepassen van werkwoordspelling. Het leverde in de klas in ieder geval een interessante discussie op wat er nu precies bedoeld werd en hoe je dit dan moet schrijven. Het hulpwerkwoord bleek te missen. We kunnen het nu allemaal goed uitleggen.

Wat we ook hebben onderzocht zijn enkele vragen die op onze vragenmuur in de klas zijn geschreven: ‘Hoe veel mensen leven er op de wereld?’ ‘Hoe diep kun je in de grond graven en wat zit daar dan allemaal onder?’ ‘Hoe wordt suiker gemaakt?’ Erg leuk om samen uit te zoeken of we antwoord kunnen vinden op deze vragen!

Naast deze onderzoeksvragen die we zelf bedenken zijn er natuurlijk ook doelen die al vaststaan. Zo leren we in groep 7 met taal wat beeldspraak is en wat tijds- en plaatsbepalingen zijn. In groep 6 leren we waarom en waar we in zinnen komma’s voor gebruiken en gaan we verder met het zoeken naar zelfstandige naamwoorden.

In groep 7 rekenen we veel met staartdelingen en in groep 6 zijn de breuken bijna dagelijkse kost. Ook zijn de spreekbeurten van start gegaan. Er zijn ontzettend leuke en interessante onderwerpen gekozen!

In de laatste week van januari beginnen we met het tweede project van alles-in-1. Het onderwerp dat centraal staat is: ‘Mensen’. We gaan ons zeker nog verbazen over de functies van ons eigen lichaam. In ons volgende nieuwsbericht vast meer hierover, maar voor nu nog even de schouders eronder voor de laatste Cito-toetsen!

7