Van tafeltwister tot een klimaatjournaal

geplaatst in: groep-4, groep-5, home | 0
In de afgelopen periode hebben we veel leuke dingen gedaan in de klas. En dat hadden we ook wel verdiend na alle gemaakte (cito-)toetsen. Naast het werken in de klas zijn we ook, als het weer het toe liet, lekker naar buiten gegaan om te leren. Zo hebben we voor het eerst een rekenles buiten gedaan en leerden we door middel van een rekenestafette zo snel mogelijk plus-, min- en keersommen te maken. En ook bij het speltafeltwister oefenden we de tafels. Een frisse neus, lekker bewegen en ondertussen ook nog rekenen, een geslaagde rekenles dus.
Tijdens de atelierweek hebben we het eerst gehad over onze talenten en dat je mag zijn wie je bent. Op de vrijdag werden er verschillende workshops gegeven. Zo hebben er een aantal kinderen leren programmeren en volgden andere kinderen een workshop handlettering en werden er op een canvasdoek mooie namen geschreven.
Op de donderdag voor de voorjaarsvakantie hebben we ons rapport mee gekregen en wat zijn we daar trots op!
Tijdens de eerste week na de voorjaarsvakantie hebben we het thema van Blink afgesloten door het maken van een klimaatjournaal waarbij de kinderen hun oplossing voor een bepaald probleem presenteerden. Juf Aniek heeft het gefilmd en hiervan een (bijna echt) journaal van gemaakt en we hebben samen met groep 4 dit bekeken. Wat was dit leuk om te doen!
Inmiddels zijn wij gestart met het nieuwe thema: De groene fabriek. Dit doen wij samen met de hele school en dat is ook al een beetje te zien als je door de school heen loopt. Uiteindelijk zullen we iets duurzaams en groens gaan maken en presenteren aan de andere kinderen.
De komende periode leert groep 5 o.a. het aflezen van een jaarkalender, met maken van deelsommen met en zonder rest, het politiewoord als nieuwe categorie met spelling en de voltooide tijd.
Groep 4 gaat o.a. aan het werk met de tafels, de digitale tijd aflezen op een klok, woorden van de au-plaat, klankgroepenwoord met een lange klank aan het eind en de lidwoorden.